10.12.2013

Terveisiä Jouluisesta Kööpenhaminasta

Pieni loma kiireiden keskellä tekee hyvää. Kävimme mieheni kanssa minilomalla kuun vaihteessa ja se oli ihana startti joululle, sillä Köpis oli jo täynnä joulun tunnelmaa.

Lennot saatiin tosi edullisesti Norwegianilta ja hotellikin hyvään hintaan netistä löytyneellä alennuskoodilla. Kannattaa oikeasti googlettaa noita koodeja. Saatiin nimittäin 40% alennusta Scandicin hotellista. Matkakohde taasen valikoitui ihan sen mukaan, mitkä viikonloput meille sopivat ja mihin pääsisi noina viikonloppuina edullisimmin :). Kööpenhamina veti siis tällöin pisimmän korren. Lentoliput tulivat maksamaan kahdelta hengeltä yhden matkalaukun kanssa n. 170 e, hotelli n. 140 e kahdelta yöltä ja auto n. 90 e. Ei paha. Hotellin hintaan kuului lisäksi aamiainen.

Olen käynyt Kööpenhaminassa joskus 10 -vuotiaana perheeni kanssa. Siitä ei ole paljon muistikuvia, joten melkeinpä voisi sanoa, että ekaa kertaa siellä oltiin. Oli tosi kiva paikka ja kompaktin kokoinen. Meidän hotelli Scandic Hvidovre sijaitsi n. 8 km Köpiksen keskustasta hyvien liikenneyhteyksien varrella, mikä sopi meille hyvin, kun oli auto alla.

www.pullantuoksuinenkoti.com

Meidän lento lähti perjantaina lähes kukonlaulun aikaan Helsinki-Vantaalta, joten oltiin hyvinkin varhain jo perillä. Autoksi saimme lähes pakasta vedetyn Nissan Qashqain (olimme valinneet VWGolf vastaava), jolla olikin mukava kruisailla. Päätimme ensin käydä katsastamassa hotellimme ja sitten lähteä ajelulle, sillä sisäänkirjautuminen oli vasta klo 14. Iloksemme hotelli luovutti huoneen meille jo aamulla, joten saimme heitettyä laukut huoneeseen.

Tässä kuva hotellin aulasta. Vastaanotto oli tosi viihtyisä. Huoneet ovat myös kivoja ja sänky+tyynyt olivat mielestäni poikkeuksellisen mukavat hotellille.

Ensimmäinen kohteemme oli Roskilde. Paikasta ei meillä ollut oikein mitään ennakkomielikuvaa, paitsi festarit. Roskilde oli viehättävä pikkukaupunki meren rannalla. Melkein kuin sisämaassa, mutta meri tunkee pitkälle sisään saaren pohjoiselta puolelta.

Tässä muutama kuva Roskilden keskustasta.

Kävimme lounaalla Café Vivaldissa, siinä ihan kirkon kupeessa.
Tarkoitukseni oli nauttia terveellinen ja proteiinipitoinen lounas eli munakas broilerinfileellä ja herkkusienillä. Kyytipojaksi tuli kuitenkin myös näitä tikkuperunoita, jotka olivat kyllä herkullisia :). Brunssi olisi ollut edullisempi (oli muuten mahtavan näköinen), mutta sillä olisi takuuvarmasti saanut ähkyn eikä olisi enää ruokaan tarvinut koskea loppupäivänä, joten päätimme tilata erilliset annokset. Ja tästäkin tuli jo ihan tarpeeksi täyteen! Ja taisi tuossa paikassa olla yksi parhaista latteista mitä olen juonut! Ihan mielettömän upea vaahto ja niin täyteläinen maku. Mmm..

Kööpenhaminan suurin ja varmaankin ainoa ostoskeskus on Fisketorvet.
Mahtavan kokoinen ja viihtyisä paikka. Ihan kivasti erilaisia liikkeitä tarjolla laidasta laitaan ja myös paljon ravintoloita ja kahviloita. Ostoskeskuksessa on myös ilmainen wifi, joten mobiilidatakatkossa ollessa on siellä kätevä tarkistaa sähköpostit tai surffata netissä.

Me kurvailtiin Fisketorvettiin usemman kerran, kun autolla se oli niin kätevää. Ja etenkin kun ensimmäisenä iltana satoi, oli siellä mukava shoppailla.

Ostoskeskuksessa oli upea joulukoristelu. Tässä ostoskeskuksen ehdottomasti näyttävin teos ravintolamaailman keskiöstä.

Ensimmäisenä iltana päätimme mennä kauniiseen ja tunnelmalliseen Nyhavniin syömään, rohkeasti ilman pöytävarausta. Ilma oli sateinen ja piti käydä ostamassa sateenvarjot vielä ennen sitä, sillä ihan Nyhavniin asti ei pääse autolla - tosin lähellä kylläkin . Ravintoloissa ei kello kuuden aikaan illalla ollut vielä ruuhkaa. Se mihin olisimme menneet, oli tosin jo täynnä, mutta muuten tuntui olevan tilaa. Valikoimaa oli paljon ja ihana olikin kävellä katua pitkin ja miettiä minkä ravintolan valitsisi.

Me päädyimme tunnelmalliseen Ved Kajen -ravintolaan, missä oli Barbique-buffet. Valikoima herkullisia grillattuja lihoja ja kasviksia lisäkkeineen. Oikein hyvä hintalaatusuhde. Ja talon punaviini oli myös erinomaista. Jälkiruoaksi tilattiin yksi annos vaniljajäätelöä. Kastikkeena oli mitä ilmeisemmin maapähkinäkastiketta - kokonaisuus oli taivaallinen. Yksi annos oli reilu, joten siitä riitti meille molemmille oikein hyvin.

Tässä ihana, jouluinen asetelma yhden Nyhavnin ravintolan portailta.

Seuraavan päivän ohjelmaan mahtui vaikka mitä. Käytiin mm. katsastamassa jalkapallostadion. Sitten vierailtiin pienen merenneidon luona, mikä oli kyllä hätkähdyttävän mitäänsanomattomalla paikalla. Kaukaa kun katsoi, niin sen tunnisti vain siitä, että rannalla parveili ihmisiä. Aika jännä, että patsaasta on tullut sellainen maailmankuulu kansainvaelluskohde.

Kuvassa meidän hieno vuokra-auto :)

Tämä viehättävä kahvila-auto oli parkissa merenneidon luona. Herkullista lattea makusiirapein höystettynä kylmässä viimassa paleleville turisteille :).

Tässä kuva Nyhavnista päivän valossa.

Nyhavnin alkupäästä on aika lyhyt matka Stroget -ostoskadulle.
Strogetin alkupäässä on tämä upea Hotel d'Angleterre, joka selkeästi on panostanut joulukoristeisiin.

Strogetilla on kauppoja joka lähtöön ja tuntuu, kuin katu ei loppuisi ikinä. Manteleita paahdetaan joka mutkasta ja ihana tuoksu leijailee ilmassa. Osta ihmeessä itsellesi maistiainen!
Varaa paljon aikaa ostoskadun läpikäyntiin:).

Strogetin varrella sijaitsee myös kuuluisa konditoria La Glace.
Ihmettelimme väenpaljoutta konditorian edessä, kunnes selvisikin, että kyse on Tanskan kenties parhaimmasta ja vanhimmasta konditoriasta. Jos asioit Köpiksessa sellaiseen aikaan, että konditoriaan ei ole tunkua, piipahda ihmeessä. Me jätimme tämän kokomuksen seuraavaan kertaan.

"A visit to Conditori La Glace is an adventure in an exceptional atmosphere.  You are greeted by a case filled with an assortment of cakes including the day’s layer cake, and everything from cookies to the Princess Thyra cake and La Glace’s legendary ice cream!
The two salons, with much of the original furniture from the 1890s and an interior from 1924, creates a genuinely historic ambiance.  Come and enjoy life inside the Conditori and revel in its true stars – our famous layer cakes, artisanal cakes, cookies, ice cream, and chocolates – most of which are still made following the original recipes from generations of passionate La Glace confectioners for generations of dedicated La Glace followers."

Joulumarkkinatkin sijoittuvat kivasti Strogetin varrelle. Niissä oli ihana tunnelma. Glühweinia, Glögiä ja Mulled Cideria tarjolla, sekä makkaroita ja fudgeja jne.

Tivoli on upea iltavalaistuksessa. Kävimme siellä pelkästään sisäänmaksun hinnalla, eli laitteet jäivät kokeilematta :). Tarkoituksenamme oli syödä yhdessä Tivolin lukuisista ravintoloista. Madklubben Grill oli ensimmäisenä listallamme, mutta valitettavasti täyteen buukattu - kuten saimme huomata kaikkien muidenkin ravintoloiden olevan. Eli jos haluat päästä ruokailemaan joissakin tunnelmallisista Tivolin ravintolassa, varaa pöytä ennakkoon. Me lähdimme Tivolista vatsat kurnien muualle etsien ruokapaikkaa, mihin mahtuisi sisään ilman pöytävarausta. Strogetin varresta löysimme Hereford -ravintolan, mistä saimmekin pöydän samantien. Tunnelmallinen ja lämmin henkinen mutta ehkä hieman meluisa paikka. Grillibuffee oli hyvä ja palvelu ystävällistä. Ihanan mutkatonta, edullista ja nopeaa, kun kaikki on valmiina buffassa. Talon punaviini oli myös maukasta.

Ja tällaisin leivontatuliaisin tulin Tanskasta kotiin.
Valtava tanko pehmeää leivontamarsipaania, nougaata, leivontasuklaata ja säädettävä rengasvuoka.

Tuo Blomsterbergs -merkkinen leivontavuoka säätyy kätevästi 16,5 cm - 32 cm:een. Yllättävää oli vuoan hinta, sillä maksoin siitä Inspirations -liikkeessä jotain 120 kruunua ja netistä sitä saa näköjään jopa 80 kruunulla, mikä tarkoittaa n. 11 euroa.

Lisäksi helppoon herkutteluun ostin Anthony Bergin marsipaani-nougat paloja sekä Dadelguffeja.

www.pullantuoksuinenkoti.com

Mikäli suunnittelet reissua Köpikseen voin kyllä tosiaan lämpimästi suositella!
Viehättävä ja sopivan kokoinen matkakohde viikonlopuksi :).

Copyright: Kuvat ovat itse ottamiani. Ethän kopioi niitä ilman lupaani. Teema: Yksinkertainen. Sisällön tarjoaa Blogger.